Po letech uzavření škol v důsledku covidové pandemie vzrostl počet úrazů dětí a žáků ve školách. K jakým zjištěním dospěla ČŠI a na které činnosti se škola může zaměřit?
Ve výroční zprávě za školní rok 2021/2022, s. 260–262 (rozklikněte) ČŠI konstatuje, že
- nejobvyklejším zraněním je dlouhodobě poranění ruky,
- míra úrazovosti během přestávek nastiňuje otázku, nakolik je dohled efektivní,
- znepokojivým zjištěním je vysoký podíl úrazů hlavy u dětí v mateřské škole.
Na jaké činnosti je vhodné se zaměřit?
1. Zjištění změn: Škola porovná údaje o úrazech s „předcovidovými“ školními roky a vyvodí závěry o změnách v úrazovosti dětí a žáků. Přitom je vhodné se zaměřit na vznik úrazů při aktivitách, při kterých dříve k úrazům nedocházelo.
2. „Neobvyklé“ aktivity: Škola se zaměří na vhodnou volbu aktivit, které pro děti nebo žáky nejsou zcela „obvyklé“, např. na škole v přírodě, adaptačním kurzu.
3. Zajištění dohledu: Škola zapojí do vykonávání dohledu větší počet pedagogických pracovníků. Dohled mohou vykonávat i pedagogičtí pracovníci činní na základě DPP nebo DPČ, neboť i oni vykonávají „nepřímou“ pedagogickou činnost.
Tipy připravila PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D., specialistka na školskou legislativu.