Ve škole je sice pololetí až na konci ledna, ale možná by stálo za to využít i začátek kalendářního roku k zamyšlení nad nějakým předsevzetím. Běžně to lidé dělají doma, někdy i v práci, tak proč ne ve škole? A když to nevyjde teď, tak další dobrý termín je právě po pololetním vysvědčení.
Jistě nelze žádné dítě nutit ani do novoročního, ani případně do pololetního předsevzetí. Na druhé straně mít před očima nějaký stanovený cíl, může člověka motivovat k větší aktivitě. Jde o příspěvek na cestě ke zdokonalování. Je pravděpodobné, když se ve třídě všichni domluvíte, tak někteří do toho půjdou s vervou i nejlepším úmyslem, zatímco jiní z určité povinnosti („nátlak“ ostatních bývá silný). To vůbec nevadí. Jistě záleží na věku (mladší se dají nadchnout snadněji) i na přesvědčivosti učitele.
Doporučuji stanovovat malé, konkrétní, dobře uchopitelné i zkontrolovatelné cíle. Všeobecné zásadní cíle (budu se víc učit, víc trénovat, nebudu se prát…) nedoporučuji. Podobně jsou na tom nevhodně formulované cíle – např. zlepším si známku z matematiky. Splnění tohoto cíle nemá dítě plně ve vlastních rukách. Může se víc učit, snažit se, plnit zadané úkoly, ale samotnou známku dává učitel především na základě faktických výsledků.
Důležité jsou rovněž splnitelné cíle, úspěch posiluje osobní vnímanou účinnost. Je na učiteli, aby zvážil reálnost stanoveného cíle a případně jej pomohl dítěti poněkud korigovat. Může dětem pomoci s nabídkou – vždyť je dobře zná a ví, kde je bota tlačí. Možná by si mohlo každé dítě stanovit 3 cíle a pak vybrat jeden. Plnění cílů by mohlo být pod „veřejnou kontrolou“ třídy. Možná by se jedno konkrétní předsevzetí mohlo týkat i celé třídy. A myslím, že učitel neudělá chybu, když si také dá nějaké drobné, školy se týkající předsevzetí. Podstatné je, abychom žáky povzbudili k dodržení slova tím, že si třeba za 3 týdny při třídnické hodině řekneme, jak se nám daří. A komu se daří, tomu bychom měli vyslovit uznání, méně úspěšným pak poskytnout povzbuzení, někdy je vhodná i pomoc.
Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.