Na všechny přichází jaro. Pro někoho je spojeno s jarní únavou, jiný se těší na konečně volnější pobyt venku a na výlety na kole, za chvíli jsou tady léto a prázdniny.
Všechno může být pro dítě důležitější než školní vyučování a příprava do školy. Také už je za nimi značný kus školního roku, takže únava i oslabení motivace jsou vcelku nasnadě. A bylo by nepřirozené, kdyby tomu bylo jinak.
Jenže my chceme, aby dítě úplně neumdlévalo, potřebuje si leccos vylepšit, nebo alespoň nepohoršit, pololetím školní rok rozhodně neskončil.
Jak docílit toho, aby dítě pracovalo i přes lákavé teplejší či slunečné počasí?
1. Nikterak nepomáhají výhrůžky, citové vydírání, zákazy, trestání. Mírným a realistickým slibům vztahujícím se ke konci školního roku bych se však nebránil – měly však o kus víc reflektovat ochotu učit se než samotné výsledky.
2. U dětí jsou však vhodnější krátkodobé cíle a motivace. Platí to pro rodinu i pro školu. Je dobré, když mohou být hmatatelné nebo zážitkové.
3. Od dítěte nemůžeme očekávat zásadní a hlavně vytrvalou vstřícnost, snahu, úsilí. Jeho i velmi upřímné pozitivní přesvědčení (zejména po pololetním vysvědčení) umdlévá pod náporem mnohem lákavějších aktivit. To je psychologická realita.
4. Tak jako mnohé další zůstává odpovědnost na nás dospělých. Dítě bude potřebovat z naší strany větší a vytrvalejší podporu a pomoc. A je jedno, jestli jde o prvňáka, nebo osmáka.
5. Prostě pracujme, nerozčilujme se, že si děti ani zbla nevzpomínají na důkladně procvičenou látkou, že koukají z okna, sledují, kdy už bude konec hodiny.
6. Jednejme trpělivě, bez rozčilování (nebyli jsme jiní), přitom důsledně jako buldozer. A vlídně, nebo alespoň neutrálně – ono nám rozčilování stejně nepomůže. Reakce žáků nejsou osobní, nedělají to schválně ani vám ani vyučovanému předmětu.
7. A doporučuji uplatnit zásadu pro hodnocení: při zhoršení brát v potaz práci během celého roku, při zlepšení nehledět na dřívější nedostatky.
Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.